Noć za historiju bh Opere
Poštovana publiko, pred vama je prvorazredni umjetnički i kulturni događaj jer smo prva operna kuća u regionu koja je scenski uprizorila jazz operu Blue Monday. Geršvin ju je zajedno sa Badijem de Silvom 1920. godine napisao kao eksperimentalnu preteču njegove najpoznatije opere Porgi i Bes koju je komponovao 1935. godine. Geršvin je rođen 26. septembra 1898. godine u Njujorku u ruskoj emigrantskoj porodici, jevrejskog porijekla. Napustio je školu u 15. godini i počeo da se profesionalno bavi muzikom. Komponovao je jazz, operu, klasičnu i popularnu muziku za pozorišta i filmove.
Pjesme u okviru njegovih opera poput Summertime, I loves you Porgy, kao i There’s a boat dat’s leavin’ soon for New York su vremenom postali nezaobilazni jazz standardi. Ovom predstavom želimo zaokružiti autorski opernu noć američkih kompozitora, jer će se Blue Monday izvoditi na našem repertoaru zajedno sa operom Telefon Đan Karla Menotija. Obje predstave rediteljski potpisuje naš gost, reditelj iz Beograda, Aleksandar Nikolić kojeg odlikuje poseban estetski rukopis jer opere postavlja na inovativan način, uzbudljivo, ekspresivno, dinamično, teatralizirano u modernom dramaturškom ključu. Želim posebno istaći da će operom Blue Monday dirigovati mlada nada Bakir Samardžić, dok će Telefonom dirigirati mladi maestro Fuad Šestić, to je njihov dirigentsko operni debi u našem pozorištu, što cjelokupni događaj čini svečanijim i posebnim. Najavili smo da ćemo našoj publici donositi nove repertoarne poteze što će svakako i bez dvojbe biti i ova operna noć za historiju bh Opere.
Dino Mustafić, direktor Narodnog pozorišta Sarajevo
RIJEČ REŽISERA
Njujork, 1930. Sjaj i beda. Grad koji nikada ne spava.
Gorko je biti niko i ništa u nemilosrdnom gradu, a biti neko i nešto u novom Babilonu je zavodljivo. Samo par godina dele velikog Getsbija od velike krize, velike depresije, prohibicije, crnih hronika i očajanja. U nemilosrdnom gradu put od trnovitog dna do slatkog života je satkan od iskušenja. Moguć je samo najbeskrupuloznijima koji su spremni da prodaju sećanja, autentične emocije, autentične odnose, onima koji mogu lako da sruše svoj sistem vrednosti i adaptiraju se na novi. To je svet bez ideala. Umesto ljubavi tu su niske strasti, narcizam i egoizam. Umesto bliskosti - zavisnost. Umesto mudrosti - lukavstvo. Umesto svetlosti - sjaj. Umesto humora - maškare, lakrdija, burleska, travestija, sotija. Da li je novi Babilon nepobediv? Da li on kao crna rupa guta sve što mu se približi i tako se progresivno širi? Kao što je sve podložno dekadenciji, tako je i dekadencija sama spremna da dosegne najvišu tačku u kojoj je prezasićena. Dekadencija same dekadencije je novi početak. Autantičnost, potreba za pravom bliskošću je naša nasušna potreba. Novi Babilon je zavodljiv, ali i nepodnošljiv. Njime se zaslepimo, zaljubimo se na kratko, ali ga nikada ne zavolimo. Laž, nemilosrdnost, kocka, strast, prevara, ljubomora, pohlepa - naš glavni junak je centar ovog vrtložnog toka i njime dobro pliva.
Međutim, sećanje na jedinu pravu ljubav i svetlost brišu sva priviđenja.
Aleksandar Nikolićž
Godišnje nagrade NPS za najbolja umjetnička ostvarenja u sezoni 2023/24.
-Nedim Bašić nagrada za najbolju sporednu ulogu Sam
Trajanje predstave: 30 min
NOĆ AMERIČKIH KOMPOZITORA
BLUE MONDAY
Praizvedba: Brodway, 1922. Libreto po B. G. Buddy DeSylva |
AUTORSKI TIM
Kompozitor: | George Gershwin |
dirigent: | Bakir Samardžić |
reditelj: | Aleksandar Nikolić |
Koreografkinja-scenski pokret: | Belma Čečo Bakrač |
Scenograf: | Josip Lovrenović |
Kostimografkinja: | Senka Ranosavljević |
Inspicijent - asistent režisera: | Gordan Simić |
Korepetitorka: | Aida Mušanović-Arsić |
Suflerka: | Aida Džebo |
Adaptacija libreta: | Muhamed El Mordeha |
Fotografija: | Velija Hasanbegović |
Dizajn plakata: | Bernard Pavlinović |
LICA/CAST
Joe | Ileš Bečei |
Vi | Melisa Hajrulahović -Tomić |
Tom | Tomislav Perić |
Mike | Siniša Markanović |
Sam | Nedim Bašić |
Sweetpea | Adis Ismić |
Majka | Željka Katavić Pilj |
Dijete | Dorijan Marić |
BALET NARODNOG POZORIŠTA SARAJEVO: | Jovana Milosavljević Lovrenović, Selma Štrbo Arnautović, Marijana Marić, Nadža Pušilo / Sabina Sokolović , Admir Kalkan, Til Čmančanin, Goran Staniškovski, Denis Zhuchenko, Bulat Gareev / Elio Arnoldo Villa Garcia |
ORKESTAR SARAJEVSKE FILHARMONIJE |
The Worldwide Copyrights in the Music of George Gershwin are licensed by the Gershwin Family. |
TELEFON
Opera buffa u jednom činu |
Autorski tim
Kompozitor: | Gian Carlo Menotti |
Libreto: | Gian Carlo Menotti |
Dirigent: | Fuad Šetić |
Režija: | Aleksandar Nikolić |
Scenograf: | Josip Lovrenović |
Kostimografkinja: | Ata Omerbašić |
Koreograf: | Aleksandar Ilić |
Korepetitorka: | Aida Mušanović-Arsić |
Fotografija: | Velija Hasanbegović |
Inspicijent – asistent režisera: | Gordan Simić |
Asistent dirigenta – korepetitor: | Fuad Šetić |
Suflerka | Aida Džebo |
Lica / Cast
Lucy England | Aida Čorbadžić |
Ben Upthegrove | Nedim Bašić |
Lift boy | Selma Štrbo Arnautović |
Sobarica 1 | Til Čmančanin |
Sobarica 2 | Jovana Milosavljević Lovrenović |
Sobarica 3 | Marijana Marić |
BALET NARODNOG POZORIŠTA SARAJEVO |
ORKESTAR SARAJEVSKE FILHARMONIJE |